AKT:n radiomainos ei ollut hyvän tavan vastainen

5.2.2015

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut vapauttavan lausunnon AKT:n radiomainoksesta. Yksityinen henkilö oli jättänyt neuvostolle valituksen AKT:n viime syksyisen järjestäytymisprojektin radiomainonnasta.

Radiomainoksessa kysyttiin ”Kuljettaja, käykö työnantaja lompakollasi?” Valittajan mukaan mainos oli hyvän tavan vastainen ja loukkaava, koska se sisältää olettamuksen työnantajien lainvastaisesta tai työehtosopimusten vastaisesta toiminnasta.

AKT korosti vastauksessaan, että mainos liittyy järjestäytymisprojektiin, jonka tavoitteena on saada kuljetusalalla työskentelevät järjestäytymättömät työntekijät liittymään ammattiliiton jäseniksi. AKT:lla on vuosittain käsittelyssä yli 1 000 työriitaa. Niistä suurin osa liittyy työntekijän saamatta jääneisiin palkkasaataviin, ylityökorvauksiin tai palkanlisiin.

Valitettavan usein kuljetusalan työnantaja käy siis konkreettisesti työntekijän lompakolla, kun työnantaja jättää maksamatta työntekijälle sopimusten mukaisesti kuuluvia palkkoja. Tämä työnantajien häikäilemätön toiminta ruokkii osaltaan myös harmaata taloutta.

AKT painotti, että mainoksessa viitataan erityisesti kuljetusalaa riivaavaan ja laajasti tunnettuun ongelmaan. Mainos ei loukkaa eikä leimaa ketään yksittäistä henkilöä tai yrittäjää. Mainos ei AKT:n mukaan ollut myöskään hyvän tavan vastainen.

Mainonnan eettinen neuvosto oli pyytänyt lausunnon myös Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT:lta. Sen lausunnon mukaan AKT:n radiomainos liittyy osaltaan harmaan talouden torjuntaa koskevaan laajempaan yhteiskunnalliseen mainontaan. Se on puolestaan sisältänyt hyvin suorasukaisiakin sloganeita. ALT:n mielestä AKT:n mainos ei sisällä markkinoinnin perussäännön vastaisia elementtejä.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnon mukaan mainos ei ollut markkinointisääntöjen eikä hyvän tavan vastainen. Niinpä neuvosto antoi vapauttavan lausunnon.

AKT käynnisti viime kesän edustajakokouksessaan neljä vuotta kestävän järjestäytymisprojektin. Sen yhtenä osana toteutettiin syksyllä AKT:n historian ensimmäinen radiomainoskampanja.

- AKT:n järjestäytymisprojekti jatkuu mainonnan eettisen neuvoston leimalla vahvistettuna, kommentoi puheenjohtaja Marko Piirainen.


Päivitetty: 5.6.2019