Kuljetusliitot KL ry moittii Finnairia työehtoshoppailusta

25.8.2021

Lentoyhtiö Finnair vaati lentoemäntien ja stuerttinen voimassa olevaan työehtosopimukseen heikennyksiä kesken sopimuskauden. Finnair vaatimukset koskevat palkkaa ja lepoaikoja ja tulisivat voimaan yhtiön Tukholmasta lennettävillä lennoilla.

Yhtiö perustelee vaatimusta lentoemäntien ja stuerttien työehtojen heikentämisestä yhtiön kannattavuudella. Kuitenkin vain pieni osa lentoliikenteen kustannuksista koostuu matkustamohenkilöstön palkoista.

AKT:n hallitus päätti torjua Finnairin vaatimuksen tes-heikennyksistä.  Tilanne on työntekijöille ja ammattiliitolle hankala, sillä noin 90 prosenttia lentoemännistä ja stuerteista ja koronan takia lomautettuna. Samaan aikaan Finnair on saanut kuitenkin tuntuvaa valtiontukea. Tämän olisi luullut heijastuvat Finnairissa vastuuna myös työntekijöistä.

Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan AKT:n torjuttua Finnairin vaatimukset, julkisti yhtiö yhteistyön henkilöstövuokrausyritys Airpron kanssa. Tällä Finnair haki kiertotietä heikennyksiä matkustamohenkilöstön työehtoihin.

Se tarjosi härskisti omille lomautetuille työntekijöilleen mahdollisuutta työllistyä Airpron kautta. Tällöin työsuhteisiin noudatettaisiin kuitenkin Airpro Oy:n työehtopimusta, jonka ovat solmineet PALTA ja PRO-liitto. Kyseinen sopimus on huomattavasti heikompi kuin AKT:n ja Paltan solmima alan yleissitovaan työehtosopimukseen perustuva sopimus

Kuljetusliitot KL ry paheksuu Finnairin toimintaa ja on huolissaan siitä, ettei valtionyhtiöiden keinovalikoimasta näytä puuttuvan mitään, millä työntekijän työehtoja voitaisiin halpuuttaa.

AKT ei ole tässä asiassa yksin. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on kampanjoinut Postin vuokratyöntekijöiden työehtojen puolesta. Osaan Postin vuokratyöntekijöistä on sovellettu kahden vuoden ajan PAUn solmimaa työehtosopimusta selvästi heikompia palkka- ja muita työsuhteen ehtoja. Asia on tällä hetkellä oikeusprosessissa.

Kuljetusliitot KL ry vaatii, että valtio omistajan roolissa edellyttää omistamiltaan yhtiöiltä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, vaikka yhtiöiden tilanne olisikin taloudellisesti haastava.

KL ei hyväksyä tapaa, millä voimassa olevia työehtoja kierretään ja työehtoja heikennetään ja antaa asiassa AKT:lle täyden tukensa.

Tes-shoppailu on saatava loppumaan. Se nakertaa koko ay-liikkeen uskottavuutta, ja sitä kautta sen voimaa ja jäsenkehitystä. On myös vaikea vakuuttaa ihmisiä siitä, että ay-liike on yhtenäinen ja työntekijöiden puolella, kun yksi ammattiliitto voi tehdä työantajapuolen kanssa kilpailevan ja ehdoiltaan heikomman työehtosopimuksen.

 

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry.

Pekka Lehtonen, vt. puheenjohtaja

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry.

Heidi Nieminen, puheenjohtaja

Rautatiealan unioni RAU ry.

Tero Palomäki, puheenjohtaja

Suomen Merimies-Unioni SMU ry.

Kenneth Bondas, puheenjohtaja


Päivitetty: 25.8.2021