Pro vaatii työrauhaa – mistä on kyse?
16.4.2015
Ammattiliitto Pro vaatii 13.4.2015 STT:lle lähettämässään tiedotteessa työrauhaa Airprossa. Ulostuloa voitaneen pitää erikoisena avauksena suomalaisessa ammattiyhdistystoiminnassa. Liitto, joka ei ole kyseisen työriidan aiheena olevan työehtosopimuksen allekirjoittaja, eikä kyseessä olevan alan yleissitovan työehtosopimuksen sopijaosapuoli, lähtee julkiseen hyökkäykseen toista liittoa ja laillista lakkoa vastaan. Miksi tähän on tultu?
Airpro on kokonaan Finavian omistama osakeyhtiö, joka vuokraa matkustamohenkilökuntaa lomalentoja operoiville TUIfly Nordicille ja Thomas Cookille. Airprossa on talokohtainen työehtosopimus, jonka soveltamisala rajaa ulos vain ylemmät toimihenkilöt ja AKT:n sopimusalaan kuuluvat asematason bussinkuljettajat. Airpron työehtosopimus ei ota millään tavoin huomioon lentotyötä ja matkustamohenkilökunta kuuluu yhdessä avustavien turvatarkastajien kanssa alimpaan palkkaluokkaan. Kuukausipalkka on noin 1400 euroa ja lisien osuus on hyvin pieni. Kokonaisansiot matkustamohenkilökunnan tekemässä epäsäännöllisessä vuorotyössä jäävät alle 2000 euroon kuukaudessa.
TUIflyn ja Thomas Cookin oman, muista pohjoismaista palkatun henkilökunnan palkkataso on hyvä. Airpron kautta palkattu henkilökunta on siis räikeän alipalkattua sekä TUIflyn ja Thomas Cookin että muiden Suomesta operoivien lentoyhtiöiden miehistöihin verrattuna. Finavian harjoittama palkkojen polkeminen vääristää kilpailua ja haittaa siten myös muita suomalaisia lentoyhtiöitä ja niiden työntekijöitä. Asialla on suuri perustavaa laatua oleva merkitys koko ammattikunnan kannalta ja toivommekin pikaista ratkaisua, ennen lakon mahdollista laajentumista muihin yhtiöihin.
SLSY on yrittänyt vuosia saada Airpron työehdot korjattua alan yleissitovan sopimuksen tasolle ja nyt samaa tavoitetta ajetaan työtaistelun uhalla. Alkuperäisen Airpro-työehtosopimuksen allekirjoittajaliitto Pardia on kuitenkin halunnut pitää kiinni sopimuksesta, vaikka ei edusta matkustamohenkilökuntaa. Ilman lakkouhkaa edistyminen on ollut vähäistä.
Vuosien saatossa osa jäsenistöstä on siirtynyt Pro-liittoon paremman työehtosopimuksen toivossa ja Pro on heidät jäsenikseen hyväksynyt, vaikka ei sopimusosapuoli olekaan. Pron ilmoitus siitä, ettei SLSY edustaisi uskottavasti Airpron matkustamohenkilökuntaa, on kuitenkin virheellinen. Pidämme Pron toimintaa erikoisena ja olemme syvästi huolissamme suomalaisen ammattiyhdistystoiminnan tulevaisuuden puolesta.
Lisätietoja antaa SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers (gsm 050 405 2788).
Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin19.4.2024
- Turkista tukea Suomen kuljetusliitoille19.4.2024
- Posti Kuljetus Oy:llä joka viidettä työntekijää uhkaa irtisanominen18.4.2024
- SAK: Ei päätöksiä poliittisista lakoista18.4.2024
- SAK: Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on pyytänyt ILO:a puuttumaan hallituksen aikeeseen rajoittaa lakko-oikeutta18.4.2024
- AKT:n blogi - Muutama sana kehysriihestä17.4.2024
- AKT: ”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024
- AKT:n muutosneuvottelut saatu päätökseen, organisaatio uudistuu15.4.2024
- AKT: ”Pelkäämme, että päättäjät eivät ymmärrä paikallisen sopimisen laajentamisen merkitystä”12.4.2024
- SAK:n hallitus: Sakset pois työeläkkeistä8.4.2024
Päivitetty: 5.6.2019