Raskaan liikenteen rengasvaatimusten muutos etenee
25.3.2015
Helmikuussa käynnistetty raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon käynnistämän asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
Tällä hetkellä raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimus on 1,6 mm, mikä on selkeästi vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Asia nousi helmikuussa esille myös Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsenin kanssa. Norjassa urasyvyysvaatimus on 5 mm kaikissa renkaissa.
Asetusmuutoksen valmistelua jatketaan niin, että uusitut määräykset tulisivat voimaan jo ensi talvikaudelle. Valmistelun aikana kuullaan alan toimijoita.
Ministeri Risikko pitää muutoksia tärkeinä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
- On tärkeää, että Suomen teillä liikkuvalla raskaalla kalustolla on turvallisuuden kannalta riittävät renkaiden urasyvyydet. Suomessa on vaihtelevat ja vaativat talvikelit ja hyvät renkaat ovat elinehto liikenteen sujuvuudelle kaikissa ajoneuvoissa, ministeri Risikko korostaa.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
- Finnairin matkustamohenkilökunnan ja Viking Linen työehtosopimukset julkaistu6.10.2025
- Satamien työturvallisuusviikko 6.-10.10.20256.10.2025
- Työperäinen hyväksikäyttö miljardiluokan ongelma - Kiinni jäämisen riskiä pitää suurentaa3.10.2025
- AKT:n Koulutusstipendien syksyn haku käynnissä1.10.2025
- AKT:lle voitto työtuomioistuimessa lakkovahdin irtisanomisesta29.9.2025
- Kuljetusliitot: Työneuvoston lakkauttaminen on lyhytnäköistä ja typerää – epävarmuus työmarkkinoilla kasvaa24.9.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei?23.9.2025
Päivitetty: 5.6.2019