Raskaan liikenteen rengasvaatimusten muutos etenee
25.3.2015
Helmikuussa käynnistetty raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon käynnistämän asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
Tällä hetkellä raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimus on 1,6 mm, mikä on selkeästi vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Asia nousi helmikuussa esille myös Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsenin kanssa. Norjassa urasyvyysvaatimus on 5 mm kaikissa renkaissa.
Asetusmuutoksen valmistelua jatketaan niin, että uusitut määräykset tulisivat voimaan jo ensi talvikaudelle. Valmistelun aikana kuullaan alan toimijoita.
Ministeri Risikko pitää muutoksia tärkeinä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
- On tärkeää, että Suomen teillä liikkuvalla raskaalla kalustolla on turvallisuuden kannalta riittävät renkaiden urasyvyydet. Suomessa on vaihtelevat ja vaativat talvikelit ja hyvät renkaat ovat elinehto liikenteen sujuvuudelle kaikissa ajoneuvoissa, ministeri Risikko korostaa.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Tes-neuvottelut: ”Edistystä siitä, mistä ollaan eri mieltä”8.2.2023
- Kuljetusliitoilta solidaarisuutta PAMilaisille ja kaupan alan lakoille7.2.2023
- AKT:lle avattiin ovia sovitteluun3.2.2023
- Miksi #Palkkaliitto?3.2.2023
- Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille3.2.2023
- AKT antoi lakkovaroitukset sekä satamien ahtaustyöhön että kolmelle autoliikenteen sopimusalalle31.1.2023
- Linja-autoyhtiö Reissu Ruotissa kerätään laittomasti tietoja työntekijöiden lakkoaikeista31.1.2023
- SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän31.1.2023
- AKT aloittaa satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon29.1.2023
- Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä27.1.2023
Päivitetty: 5.6.2019