Kabotaasiliikenteen valvonta ja sanktiot

Tavoitteena on digitaalinen rajavalvonta ulkomaiselle raskaan liikenteen kalustolle. Valvontaa on lisättävä niin kabotaasin kuin mahdollisten uusien päästömääräysten osalta.

KABOTAASILIIKENNE TARKOITTAA Suomen sisäistä liikennettä toisen EU-/ETA-maan ajoneuvolla. Auto saa viipyä Suomessa viikon ja ajaa sen aikana kolme maan sisäistä kuljetusta. Niissä kuljettajille on maksettava kuorma-autoalan yleissitovan työehtosopimuksen mukainen palkka ja noudatettava suomalaisia työehtoja. On
kuitenkin yleisesti tiedossa, että näin ei tehdä. 

Kabotaasiliikenne vie kuljetusalaa harmaan talouden puolelle ja aiheuttaa epäreilua kilpailua. Resursseja sekä kabotaasin että muun raskaan liikenteen valvontaan tarvitaan lisää. Tehokkaan valvonnan lisäksi tarvitaan selkeät ja tuntuvat sanktiot kabotaasimääräysten rikkomisesta. 

Jo nyt on edellytyksiä kabotaasiliikenteen digitaaliseen valvontaan, sillä ajoneuvot valokuvataan ajavalvonnassa. Tämä valvonta pitää ottaa käyttöön. 

On huomattavasti vaikeampi asia valvoa kuljettajien palkkausta ja työehtoja. Silti juuri palkkauksen valvominen on erityisen tärkeää, jotta epäreilu kilpailu
vähenee.


Päivitetty: 5.12.2022