Maanteiden korjausvelan pienentäminen

AKT:n tavoitteena on pitkäaikainen tavoiteohjelma maanteiden korjausvelan pienentämiseksi ja tieverkon kunnon selkeä parantaminen.

MAANTEIDEN KUNTO on huonontunut huolestuttavalla tavalla. Teiden korjausvelka on jatkanut kiihtyvää kasvua ja oli kesäkuussa 2022 noin 1,6 miljardia euroa. Tilanteen ratkaisemiseksi maanteiden kehittämisrahoitusta on kohdennettava ensisijaisesti elinkeinoelämän toimintaedellytysten, työmatkaliikenteen ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kohdentamisesta huolimatta rahoitusta pitää riittää myös alempitasoisen tieverkon korjauksiin ja parantamiseen. 

Talvihoidon taso ja hoidon kehittäminen sekä tehostaminen ovat entistä tärkeämpiä, kun raskaan liikenteen mitat ja massat ovat kasvaneet. 

Valtakunnallisen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkon kehittämisen suunnitelma on saatava liikkeelle laajalla yhteistyöllä. Lisäksi on rakennettava reaaliaikaista informaatiojärjestelmää.

Kestävään liikenteeseen panostetaan kaupungeissa, mutta on huomioitava myös maakunta-alueiden liikenneyhteydet. Raideverkosto ei tule koskaan korvaamaan maantieverkkoa niin, että se olisi todellinen vaihtoehto harvaan asutuilla alueilla.


Päivitetty: 5.12.2022