AKT pettyi: Liikkuvan poliisin lakkautus nakertaa harmaan talouden torjuntaa

6.6.2013

AKT pettyi

Liikkuvan poliisin lakkautus nakertaa harmaan talouden torjuntaa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n torstaina Helsingissä kokoontunut valtuusto on pettynyt eduskunnan eilen tekemään päätökseen Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta.

- Hallitusohjelmassa painotetaan harmaan talouden torjuntaa. Eduskunnan nyt siunaama hallituksen esitys Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta sotii rajusti tätä hallituksen tavoitetta vastaan, korostaa AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

- Liikkuva poliisi on ollut ainoa raskasta liikennettä valvova viranomainen tienpäällä. Kun se nyt lakkautetaan, teillä alkaa villin lännen meno, ennakoi Piirainen.

Hänen mukaansa kansainväliset esimerkit mm. Ruotsista ja Norjasta antavat ennustukselle vankan pohjan. – Noissa maissa raskaan liikenteen valvonta on romahtanut.

- Liikkuva poliisi on toiminut myös tehokkaana pelotteena ennakkoon. Kun pelote poistuu, teille ilmaantuu kalustoa, joka vaarantaa kaikkien teillä liikkuvien turvallisuuden. Kuka valvoo kuormien sidontoja, ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamista tai jarrujen kuntoa, kysyy Piirainen.

Hänen mukaansa rehelliset suomalaiset kuljetusyritykset eivät pärjää tässä rallissa. Tämä tietää työttömyyttä kuljettajille.

- Liikkuvan poliisin lakkautuksella tavoiteltu noin kuuden miljoonan euron säästö, menetetään moneen kertaan harmaan talouden lisääntymisen myötä. Valitettavaa, ettei hallitus tätä tajunnut huolimatta siitä, että kuljetusalan työntekijä-, yrittäjä- ja työnantajajärjestöt vastustivat lakkauttamista yhteisessä rintamassa.

Tes-nuotit selvillä

AKT on nuotittanut reitin selväksi seuraavalle työehtosopimuskierrokselle. – Ammattiosastojen muutosesitykset työehtosopimuksiin on saatu ja niiden valmistelu on meneillään. Olemme valmiit aloittamaan liittokohtaiset työehtosopimusneuvottelut loka-marraskuun vaihteessa, sanoi puheenjohtaja Marko Piirainen AKT:n valtuustossa.

Hän muistutti, että AKT:lle sopimuksen sisältö on aina ollut tärkeämpi kuin sen muoto. – Liittokohtaiset soveltamisneuvottelut mahdollisen keskitetyn ratkaisun pohjalta ovat nytkin avainasemassa. Tässä vaiheessa on jo täysin selvää, että neuvotteluista ei tule helppoja käydään ne sitten keskitetyn eikä liittokohtaisen ratkaisun pohjalta, totesi Marko Piirainen.

AKT:n suurimpien sopimusalojen, mm. autoliikenne ja satamat, sopimukset päättyvät 31.1.2014. Osa sopimuksista päättyy 30.4.2014.

Ei massojen ja mittojen kasvattamiselle

- AKT on vastustanut massojen ja mittojen kasvattamista alusta alkaen, mutta asiasta päättävät tahot ovat kuunnelleet vain teollisuuden ja kaupan edustajia. Suuremmista kuormista saatava hyöty ei siirry yrittäjien pussiin edes heidän etujärjestönsä SKAL:n mielestä. Investoinnit uuteen, kalliiseen kalustoon saattavat laihduttaa kuljettajien rahapussia. Siinä yksi syy, miksi olemme vastustaneet mittojen ja massojen korottamista, perusteli valtuustolle AKT:n sihteeri Harri Pasanen.

Hän muistutti, että kabotaasin osalta Suomi on edelläkävijä Euroopassa. Suomi on ainoa maa, missä kabotaasiliikenne on huomioitu kansallisessa lainsäädännössä. Vasta voimaan tulleessa tavaraliikennelaissa tilaajan selvitysvelvollisuus ulotetaan myös kabotaasiliikenteeseen.

- Tämä uusi laki on herättänyt kiinnostusta muissa maissa ja mallia ollaan viemässä ainakin Tanskaan ja Norjaan.

Lonka-sopimusta laajennettava edelleen

Harri Pasanen totesi, että 1.4. voimaan tullut Lonka-sopimuksen laajennus ei edellytä, että joukkoliikenteen kilpailutus pitää toteuttaa ns. HSL-mallin mukaan. Riittää, että kilpailutuksen hoitaa joukkoliikennelaissa nimetty viranomainen ja se johtaa yksinoikeuteen määrätyn liikennealueen linjaliikenteen hoitamisessa.

- Työ on vielä kesken, koska sopimuksen ulkopuolelle jää vielä paljon kaupunkeja ja kuntia. Lonka-sopimus on saatava ulottumaan koko maahan, vaati Harri Pasanen AKT:n valtuustossa.


Päivitetty: 5.6.2019