Fertilogin alihankkijat rikkovat työehtosopimusta

1.6.2017

AKT on lähestynyt asiassa myös HaminaKotkan Satama Oy:tä, jotta se ryhtyisi toimenpiteisiin epäasiallisen toiminnan kitkemiseksi.


 AKT:n saamien tietojen mukaan Kotkassa Mussalon satamassa toimivan satamaoperaattori Fertilog Oy:n alihankkijat Orion Z Oy ja Gorizont Oy eivät noudata satama-alan työehtosopimusta.

Liiton tietojen mukaan on myös aihetta epäillä, että yritysten työntekijöitä on painostettu. AKT:n sopimussihteeri Juha Anttila kertoo saaneensa kuulla uhkauksesta, että mikäli työntekijät ottavat yhteyttä AKT:hen, niin yritykset ajetaan konkurssiin ja niiden tilalle perustetaan uudet.

AKT:n saamien tietojen mukaan kumpikaan yhtiöistä ei omista juuri mitään. Avin tarkastuksessa yhtiöiden toiminnassa on havaittu myös pieniä puutteita.

Anttilan mukaan on lisäksi syytä epäillä, että toisinaan satamaan tuodaan töihin viikonlopun ajaksi latvialaisia työntekijöitä.

− Vaikuttaa vahvasti siltä, että yritykset toimivat harmaan talouden alueella, toteaa Anttila.

Luottamushenkilöitä ei palkattu

Orion Z ja Gorizont perustettiin hieman ennen BalSteven toiminnan loppumista vuonna 2015. Venäläis-latvialainen BalSteve ehti Kymen Sanomien (10.9.2015) mukaan toimia Mussalon satamassa kaksi ja puoli vuotta ja sen toiminta oli lehden mukaan ”täynnä piittaamattomuutta suomalaisesta työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista”.

Anttilan mukaan myös AKT kiinnitti huomiota BalSteven epäasialliseen toimintaan. Yrityksen asioita käsiteltiin myös työtuomioistuimessa, missä jutut päättyivät työntekijöiden voittoon. Orion Z ja Gorizont eivät kumpikaan palkanneet palvelukseensa BalSteven luottamushenkilöitä.

BalSteven entinen toimitusjohtaja Yuri Pystin omistaa Orion Z -yrityksen. Gorizont ja Orion Z tekevät samoja ahtaustöitä samoissa tiloissa kuin aiemmin BalSteve.

Anttilan mukaan AKT on lähestynyt asiassa HaminaKotkan satamaa ja toivonut, että se ryhtyy osaltaan toimenpiteisiin epäasiallisen toiminnan ja harmaan talouden kitkemiseksi.

Silmät kiinni harmaalta taloudelta

AKT:n 1. varapuheenjohtaja Arto Sorvali on huolissaan nykyisestä kehityssuuntauksesta, joka viittaa vahvasti siihen, että sataminen välisessä kilpailussa ummistetaan silmät harmaalta taloudelta.  

− Halutaan lisätä sataman läpi kulkevia tonneja taustoja tutkimatta. Sataman haltijan tulee kiinnittää huomiota siihen, että satamassa toimitaan kaikissa asioissa sovituilla pelisäännöillä. Pelkät heijastinliivit eivät takaa, että asiat olisivat kunnossa, sanoo Sorvali.