Kevyesti yrittäen
Kevytyrittäjien määrä on nousussa myös rahtipuolella. Valitettavasti. Siinä missä koodarin vinoon mennyt bitti harvemmin ketään satuttaa, saati vaati vakuutusyhtiölle soittoa, raskas kalusto voi aiheuttaa myös raskaita tappioita.
Ensiksi pitäisi toki osata laskea taksat niin, että taskuun jäisi jotain pakollisten kulujen ja eläke- ym. maksujen jälkeen, joka sekään ei aina mene aivan putkeen, mutta sen lisäksi pitäisi saada selvitettyä myös vastuuasiat. Jos fenolikuorma kaatuu Tikkakoskella, eikä vakuutukset ole kunnossa, saa uuttera kevytyrittäjä ajaa jonkun miljoonaa kilometriä, ennen kuin maanpuhdistukset, kuormat ja lommot on maksettu. Kuljetusyrityksellä kyllä on vakuutuksensa, mutta ihan aina ei ole muistettu tarkistaa, miten ne suhtautuvat alihankintaan.
Kevytyrittäjyydestä voi olla myös vaikeaa päästä eroon. Lainsäädäntö ei tällaista toimintaa ainakaan vielä tunnista, joten herkästi käteen jää huonoimmat puolet niin yrittäjyydestä kuin palkkatöistäkin, ja jos reissut loppuvat, ansiosidonnaisesta voi vain unelmoida – kevytyrittäjä kun ei kerrytä itselleen edes työssäoloehtoa.
#aktjousilla
#aktjousilla
Päivitetty: 8.11.2024
Päivitetty: 8.11.2024