AKT:n Pasanen tuomitsi liikennekaaren ja kevytyrittäjyyden
30.5.2017
Kahdessa vaiheessa vuoden 2018 aikana voimaan tuleva laki liikenteen palveluista – ns. liikennekaari − tarkoittaa AKT:n 2. varapuheenjohtajan Harri Pasasen mukaan ovien avaamista harmaalle taloudelle sekä työolojen ja liikenneturvallisuuden heikkenemistä.
Tiistaina AKT:n valtuuston kokouksessa puhunut Pasanen luetteli monia uudistukseen liittyviä negatiivisia asioita. Näitä ovat mm. pakettiautoliikenteen luvanvaraisuuden ja viranomaisvalvonnan loppuminen ja kuljettajakoulutuksen heikennykset. Lisäksi linja-autoa saisi ”ei-kaupallisessa liikenteessä”, kuten urheiluseurojen ajoissa, kuljettaa ilman ammattipätevyyttä.
Suurinta myrkkyä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ajama uudistus on kuitenkin taksiliikenteelle.
− Tulevaisuuden visio lie Bernerin silmissä, että kaikki leikkuupuimurista mummoon voivat kulkea yhdessä ja samassa kuljetuksessa. Taksiliikennettä voi jatkossa ajaa kaikilla liikenneluvilla eli myös tavaraliikenne- ja joukkoliikenneluvilla.
Kevytyrittäjä putoa väliin
Harri Pasanen otti kantaa myös laskutuspalvelujen kautta toimivien ns. kevytyrittäjien aseman. Laki ei tunnista kevytyrittäjää, eikä tämä ole sen enempää palkansaaja kuin yrittäjäkään.
− Kevytyrittäjä ei pääse esimerkiksi työttömyysturvan piiriin sen paremmin työntekijä- kuin yrittäjäkassojen kautta.
Pasanen muistutti, että laskutuspalvelu ei ota kevytyrittäjälle myöskään tapaturmavakuutusta eikä vastuuvakuutusta.
− Joten mikäli hän kippaa ”rekan katolleen”, hän maksaa omasta pussistaan aiheuttamansa vahingot, kiteytti Pasanen.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
- EU-tuomioistuimen linjaus vähimmäispalkkadirektiivistä vahvisti velvoitteen edistää työehtosopimuksia12.11.2025
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
Päivitetty: 5.6.2019