Kutsu 12.2. - Eduskunta ratkaisee: Avataanko ovet harmaalle taloudelle Suomen kuorma-autoliikenteessä?
4.2.2016
Kansalaisinfo 12.2. klo 10–11.30 Pikkuparlamentissa: Tuleeko Suomen taipua EU-komission uhkailun edessä ja muuttaa vapaaehtoisesti kansallista tavaraliikennelakiaan?
Eduskunnalle faktoja kabotaasiliikennekysymyksen käsittelyyn
Tuleeko Suomen taipua EU-komission uhkailun edessä ja muuttaa vapaaehtoisesti kansallista tavaraliikennelakiaan?
Kuljetusalan järjestöt - niin työnantaja- kuin työntekijäpuolikin - ovat yhtä mieltä siitä, että kansallisen tavaraliikenteen säilyminen kilpailukykyisenä parantaa koko Suomen kansantaloutta. Ulkomaisen kuljetustoiminnan nykyistä laajempi salliminen Suomen sisäisessä liikenteessä johtaisi vääjäämättä harmaan talouden kasvuun ja tuntuviin verotulojen menetyksiin. Laillisesti suoritettu kabotaasiliikenne ei olisi kuljetusasiakkaalle edullisempaa kuin suomalainen kuljetuspalvelu, sillä laki edellyttää ulkomaista yritystä noudattamaan Suomen työehtosopimuksia eli maksamaan kuljettajalle Suomen palkkatason mukaisesti. Digiaikakauden logistiikkaketju tarvitsee luotettavat, turvalliset, älykkäät ja vastuulliset kuljetuspalvelut. Hyödyntäkäämme tässä omia osaajiamme.
Jopa lähes puolet kotimaisen maanteiden tavaraliikenteen tuottamasta liikevaihdosta palautuu erilaisina veroina ja maksuina valtiolle. Toimiala maksaa noin 6 miljardin liikevaihdosta arviolta 2,7 miljardia valtiolle. Toimiala työllistää tällä hetkellä tukitoimintoineen arviolta 100 000 ihmistä.
Kysymys kabotaasiliikenteen avaamisesta eli kansallisten kabotaasisäännösten poistamisesta Suomen tavaraliikennelaista (laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä 21.7.2006/693) ratkaistaan lähiviikkoina. Laki on 9. helmikuuta eduskunnan lähetekeskustelussa. Siinä yhteydessä kansanedustajilla on mahdollisuus vaikuttaa valiokuntakäsittelyn painotuksiin.
AKT, SKAL, Autoliikenteen Työnantajaliitto vetoavat asiassa yhteisesti kansanedustajiin.
Tilaisuuden juontaa Pertti Salovaara.
Tilaisuutta emännöi liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela.
Erityisesti eduskuntaryhmien puheenjohtajia toivotaan paikalle ottamaan kantaa kabotaasikysymykseen.
Tilaisuus on avoin.Tervetuloa keskustelemaan!
AKT,SKAL ja ALT
OHJELMA, 12.2. klo 10–11.30
-Kabotaasilainsäädännön muutosesitys kuljetusyritysten kannalta, Petri Murto, asiantuntijapalveluiden päällikkö, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-Kabotaasilainsäädännön muutosesitys kuljetustyöntekijöiden kannalta, Harri Pasanen, 2. varapuheenjohtaja, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-Eduskuntaryhmien puheenvuorot
Tilaisuus on avoin. Mediaa toivotaan paikalle.
Varaamme oikeuden ohjelmamuutoksiin.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
- EU-tuomioistuimen linjaus vähimmäispalkkadirektiivistä vahvisti velvoitteen edistää työehtosopimuksia12.11.2025
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
Päivitetty: 5.6.2019