Finnairin joululahja matkustamohenkilökunnalle on märkä rätti päin naamaa

22.12.2025

Matkustamohenkilöstön työpaikkojen ulkoistus heikentää Finnairin yhteiskuntavastuuta ja rapauttaa yleisön luottamusta yhtiöön. Lisäksi Finnair kohtelee naisvaltaista matkustamohenkilöstöään eri tavalla kuin miesvaltaista lentohenkilöstöä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.

Valtionyhtiö Finnair ilmoitti 18.12.2025 avaavansa uuden välilaskullisen lentoreitin Helsingistä Melbourneen. Samalla kävi ilmi, että Bangkok-Melbourne-reitin matkustamohenkilökunnan työt aiotaan ulkoistaa kokonaisuudessaan AAP Aviation -yhtiölle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Finnair ei aio työllistää omaa, suomalaisilla työehdoilla työskentelevää, matkustamohenkilökuntaa Bangkok-Melbourne-reitillä. Samaan aikaan yhtiö kuitenkin lentää samalla reitillä omilla lentäjillä.

- Finnairin päätös käyttää ulkoistettua matkustamohenkilökuntaa osoittaa, ettei yhtiö ole se vastuullinen toimija, jonka kuvan se haluaa työntekijöille ja asiakkaille antaa.  Samalla yhtiö asettaa eri henkilöstöryhmät epätasa-arvoiseen asemaan: miesvaltainen lentohenkilöstö saa parempaa kohtelua kuin naisvaltainen matkustamohenkilöstö, Kokko toteaa. 

Finnairin johto on tehnyt päätöksen ilman, että se olisi käynyt minkäänlaisia keskusteluja nykyisen matkustamohenkilökunnan tai heitä edustavan ammattiliiton kanssa. Avoin keskustelu ja eri vaihtoehtojen tarkastelu ovat vakiintunut osa hyvää työmarkkinakäytäntöä ja nykyaikaista yrityskulttuuria, vaikka laki ei tässä tapauksessa keskusteluja vaatisikaan.

Uutisen ajoitus asettaa Finnairin johdon toiminnan entistäkin kyseenalaisempaan valoon. Uutinen kerrottiin henkilökunnalle 18.12. Finnairin henkilöstökysely oli sulkeutunut vain muutamaa päivää aikaisemmin.

- Henkilökunnan tyytyväisyys vaikuttaa Finnairin johdon palkitsemiseen, joten ei voi välttyä ajatukselta, että uutisen ajoituksella johto halusi varmistaa itselleen bonukset, Kokko sanoo.

- Aina kun luulemme, että pohjakosketus on jo nähty, Finnair yllättää uudella tavalla aliarvioimalla omaa matkustamohenkilökuntaansa ja heidän ammattitaitoaan. Oman matkustamohenkilökunnan osaaminen on tunnetusti maailman huippua, mutta sitä ei yhtiö näköjään arvosta, Kokko sanoo. 


Päivitetty: 22.12.2025