Kuljetusliitot KL: Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen
20.3.2023
Veturinkuljettajien lakko pysäytti tänään junaliikenteen. Lakkoon jouduttiin, koska työnantajapuolella on päätetty, ettei veturinkuljettajien hyvinvointia ja jaksamista edesauttavia työehtosopimuskirjauksia viikkolevosta ole mahdollista parantaa. Tämä on tällä neuvottelukierroksella ollut asia, johon on törmätty kaikissa työehtosopimusneuvottelupöydissä. Työntekijöiden jaksaminen ja työelämän laatukysymykset eivät etene, koska ne ovat työnantajapuolen mielestä merkityksettömiä. Kuljetusalojen työntekijöiden terveydellä ja hyvinvoinnilla ei ilmeisesti ole mitään merkitystä.
Veturinkuljettajan työ on äärimmäisen epäsäännöllistä ja sisältää paljon yötyötä. Kuljettajan on usein pystyttävä työputkensa sisällä kääntämään kelloaan niin, että välillä nukutaan aamulla, illalla, päivällä ja onneksi joskus myös yöllä. Tämä kuvaa laajemminkin kuljetussektorin työntekijöiden tilannetta. Niin junassa kuin muissakin kuljetustehtävissä väsynyt työntekijä on iso turvallisuusriski niin itselle kuin isolle määrälle muita ihmisiä. Ammattiliittojen pitää vaatia työntekijöiden jaksamista parantavia kirjauksia työehtosopimuksiin, koska kokemus on osoittanut, että jos työnantaja esimerkiksi epäinhimillisellä vuororakenteella laskee säästävänsä euron, niin se euro tietysti säästetään.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK on tehnyt excelin, jolla määritellään tämän neuvottelukierroksen ”yleinen linja” ja siitä pitää jääräpäisesti kiinni niin työnantajaliitot kuin valtakunnansovittelijakin. Tämä on aiheuttanut tänä talvena lakkoja useilla aloilla. Työnantajapuolen yksipuolisesti päättämä ”yleinen linja” on radikaali muutos aiempaan työmarkkinatoimintaan ja se tulee aiheuttamaan jatkossakin laajoja työmarkkinahäiriöitä.
Kuljetusliitot tukevat RAU:n veturinkuljettajien lakkoa ja eivät tule sitoutumaan EK:n yksipuolisesti päättämään työmarkkinamalliin. Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen.
Kuljetusliitot KL ry:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Rautatiealan unioni RAU ry ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry. Järjestön perustehtävänä on tukea jäsenliittojen itsenäisesti harjoittamaa edunvalvonta- ja sopimustoimintaa, vahvistaa liittojen keskinäistä yhteistyötä sekä edistää liittojen yhteisiä tavoitteita. Kantavana voimana on, että vahva ja yhtenäinen KL pystyy paremmin taistelemaan heikomman puolella.
Lisätiedot: Ismo Kokko, varapuheenjohtaja Kuljetusliitot KL ry, 040 732 5375
Päivitetty: 20.3.2023
Viimeisimmät uutiset
- Perussuomalaisten politiikka pahentaa halpatyön ongelmaa17.7.2025
- Liikenneopetusalan, Matkatoimistoalan ja Finnairin matkustamohenkilöstön palkkataulukot uudelle sopimuskaudelle - Uusia työehtosopimuksia julkaistu26.6.2025
- Rikotut työmarkkinat? - Poliitikot ja liittojohtajat lavalla Työväen Musiikkitapahtumassa Valkeakoskella27.6.2025
- Ovelaa leikkauspolitiikkaa – hallitus on silpunnut sosiaaliturvaa pala kerrallaan18.6.2025
- Kohti turvallisia ja väkivallattomia työpaikkoja – Kolumbia ratifioi ILOn yleissopimuksen 19017.6.2025
- AKT:n palvelunumerot palvelevat läpi kesän19.6.2025
- AKT:n sopimuskierros maalissa5.6.2025
- Satamien kannanotto AKT:n edustajakokouksen puheenjohtajavalintoihin5.6.2025
- Työntekijöiden oikeudet maailmalla toteutuvat ennätyksellisen huonosti4.6.2025
- Hallitus jatkaa työntekijöiden kurittamista: Vuorossa määräaikaisuuksia, lomautusilmoitusaikaa sekä takaisinottovelvollisuutta koskevat heikennykset2.6.2025
Päivitetty: 20.3.2023