Liikenne ei ole taikaseinä, josta otetaan rahaa, kun muuta ei keksitä
6.4.2022
Hallituksen kehysriihi päätti ymmärrettävästi Ukrainan sodan seurauksena lisätalousarviosta sekä puolustusmenoihin että raja- ja kyberturvallisuuden vahvistamiseen.
Samalla se kuitenkin päätti pysyvistä säästöistä liikenne- ja viestintäministeriön alalle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että maantiekuljetusten kannalta tärkeitä hankkeita jää toteutumatta. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle ollaan kohdistamassa 127 miljoonan euron leikkaukset. Summa ylittää selvästi ministeriryhmän viime viikolla tekemän päätöksen polttoainetuesta.
Hallitus selvittää säästöjen kohdentamista tarkemmin syksyn budjettiriiheen mennessä tavoitteena, etteivät ne kohdistuisi perusväylänpitoon. Uusista liikennehankkeista ollaan kuitenkin tinkimässä.
- Liikenne ei ole taikaseinä. Liikenteen määrärahoista ei aina voida olla leikkaamassa. Suomi on pitkä maa ja tieverkosto on koko maan verisuonisto, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.
Maanteillä kulkee noin 86 % tavaratonneistamme, joten toimiva tieverkosto pienentää kuljetuskustannuksia ja alentaa päästöjä. Ilman maantiekuljetuksia kauppa, polttoaineiden tai lääkkeiden saanti sekä esimerkiksi jätehuolto pysähtyisivät.
- Perusväyläverkon kunnosta on pidettävä huolta, jotta kansalaisille ja elinkeinoelämälle on jatkossakin tarjolla turvalliset ja toimivat yhteydet. Yleisesti hyväksytyn arvion mukaan koko Suomen tieverkon korjausvelka on jo nyt noin 1,5 miljardin euron luokkaa. Sitä ei ole varaa lisätä enää yhtään, muistuttaa AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.
Päivitetty: 6.4.2022
Viimeisimmät uutiset
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
- EU-tuomioistuimen linjaus vähimmäispalkkadirektiivistä vahvisti velvoitteen edistää työehtosopimuksia12.11.2025
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
Päivitetty: 6.4.2022