Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan
19.11.2025
Vessakäynnit ovat todellinen haaste paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille. Tuore kyselytutkimus kertoo, että kuljettajien vessatilanteessa on nähtävissä pientä parannusta. Tänään 19. marraskuuta vietetään myös YK:n maailman vessapäivää.

Kuva: Johannes Salovaara
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on kahtena peräkkäisenä vuotena tehnyt kyselyn paikallisliikenteen kuljettajille vessa-asioihin liittyen. Tuorein kysely on tehty syys-lokakuussa. Kyselyn tuloksia käsiteltiin tuoreeltaan AKT:n valtuustossa 18.–19. marraskuuta. Asia herätti kokouksessa paljon huomiota.
- Meidän toimillamme on saatu selkeästi parannusta aikaan, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom sanoo tyytyväisenä.
Linja-autonkuljettajien työehtosopimuksessa on erityinen määräys, että vessaan on päästävä minimissään neljän tunnin välein. Vuonna 2024 jopa puolet (51 prosenttia) kyselyyn vastanneista paikallisliikenteen kuljettajista kertoi, että tosiallista mahdollisuutta päästä vessaan ei ollut. Nyt prosenttiosuus oli tippunut 34 prosenttiin.
Edelleen on todella suuri määrä kuljettajia, joille vessassa käynti on suuri ongelma. Nyt kuitenkin nähdään, että asiaan voidaan vaikuttaa.
- Edellinen kysely vuonna 2024 paljasti työpaikkoja, joissa ongelmia oli tietyillä paikallisliikenteen linjoilla. Näillä työpaikalla on pidetty katselmuksia yhdessä työnantajan, luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen kanssa. On selvitetty, miten tilannetta voidaan parantaa. Uusintakyselystä voidaan todeta, että tällä on ollut merkitystä, Blom sanoo.
Oulussa ja Lahdessa ollaan jo ottamassa käyttöön AKT:n suosittelema malli, jossa kunnat ja kaupungit toteuttavat vessat – ja kilpailutuksessa linjat voittaneet liikennöitsijät maksavat sopimusten mukaan niiden käytöstä. Kyselyn avoimissa vastauksissa tämä sai kiitosta ’’Lahdessa on tulossa uusia vessarakennuksia useille päättäreille, mikä on hyvä juttu’’.
- Työpaikoilla on myös käyty keskustelua, että liikenteen tilaajilta tulleet aikataulut ovat äärimmäisen tiukkoja. Työnantajien linja on ollut se, että jos vessaan täytyy mennä, kuljettajat voivat sen tehdä pelkäämättä sanktioita siitä, jos linja myöhästyy, Blom kertoo.
Vessaongelma on silti yhä monen kuljettajan arkea. Ongelmana on edelleen se, että vessoja ei ole, aikataulut ovat kireitä ja jos vessa löytyy, se ei ole siisti.
Kyselyn avoimissa vastauksissa kuljettajat kertoivat ”hullunkireistä aikatauluista” ja arvioivat, että aikatauluja suunnittelevat eivät ole tehneet minuuttiakaan käytännön työtä. Joku kuljettaja kuvailee tilannetta niin, että ”aivan kuin olisimme tuulen huuhtomia roskia”. Moni kuljettaja toteaa, että on valittava, myöhästyykö tietoisesti tai yrittääkö ajaa ”kupla otsassa”. Osa wc-tiloista on niin karmeassa kunnossa, ettei niissä voi asioida. Naisille puskapissa-ratkaisu on kaikkein hankalin. Myös kädet pitäisi päästä pesemään.
WC-ongelmia kuitenkin yritetään aktiivisesti ratkoa. Työehtosopimuksessa on myös kirjaus, että jos tosiasiallinen mahdollisuus käydä vessassa ei toteudu, löytyy malli, jolla toimia. Ensimmäinen asia on se, että kuljettaja ilmoittaa tilanteesta työnantajalle tai luottamusmiehelle. Myös epäsiisteistä vessoista on tärkeää ilmoittaa.
Taukopaikkakysely toteutettiin AKT:n ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT:n yhteistyönä. Kyselyyn vastasi noin 800 paikallis- ja lähiliikenteen linja-autonkuljettajaa.
Lue lisää aktlehti.fi: Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan
Päivitetty: 19.11.2025
Viimeisimmät uutiset
- SAK: Hallitus jatkaa päätöksillään köyhyyden syventämistä12.12.2025
- ”Työsopimuslain heikennys pyyhkäisee historiaan vuosikymmenten oikeuskäytännöt – varmuutta työsuhdeturvan tulevaisuudesta ei ole”11.12.2025
- PHT: ”Ministeri Kaisa Juuso on päättänyt lakkauttaa työikäisten hyvinvointia edistävän toiminnan”11.12.2025
- Kuljetusliitot KL: Työvoiman riisto Suomessa on saatava loppumaan8.12.2025
- Orpon hallitus saksi vastoin virkaesitystä työelämän perusoikeuksien rahoituksen5.12.2025
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
Päivitetty: 19.11.2025