Marko Piirainen: Tieverkon yhtiöittäminen askel kohti yksityistämistä
19.1.2017
AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen moittii liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelmia mm. siitä, että ne nostavat tavallisten autoilevien palkansaajien keskimääräisiä kuluja.
− Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on epätasapainoinen. Tavalliselta palkansaajalta suunniteltu tienkäyttömaksu tulisi rokottamaan useita satoja euroja vuodessa, laskee Marko Piirainen.
Polttoaineveron ja ajoneuvoveron lasku ei kompensoi tienkäyttömaksua.
− Polttoaineveron ja ajoneuvoveron lasku kattaisi noin puolet tienkäyttömaksusta. Noin 20 000 kilometriä vuodessa ajavalle se tietäisi vuodessa usean sadan euron lisämenoa, sanoo Piirainen.
Piiraista arveluttaa myös se, että hyväksymällä autoon seurantalaitteen, voisi taloudellisesti päästä suunnilleen nykyistä vastaavaan tilanteeseen.
− Miten tämä olisi sopusoinnussa yksityisyyden suojan kanssa, hän kysyy?
− Mikäli auton käyttömaksu tulee olemaan sitä edullisempi, mitä uudempi ja vähäpäästöisempi auto on, niin myös tätä kautta kevennettäisiin varakkaiden uusien autojen omistajien maksuosuutta ja rangaistaisiin käytetyn auton omistajia, sanoo Piirainen.
Piirainen muistuttaa, että samalla myös käytettyjen autojen arvo laskee. Häntä mietityttää myös, miten tämä näkyisi autokaupan ja autoteollisuuden työpaikoissa.
−Tätäkö tarkoitti Perussuomalaisten lupaus autoveron poistamisesta, hän kysyy.
Yhtiöittäminen on ideologista
Liikenneväylien yhtiöittämisessä on Piiraisen mukaan kysymys Suomen satavuotisen itsenäisyyden aikana yhdessä kootun kansallisomaisuuden hävittämisestä.
− Yksityistäminen on ideologista. Ensin väylät siirretään valtio-omisteiseen yhtiöön, josta ne on helpompi myöhemmin myydä yksityisille pääomasijoittajille bisneksen tekemistä varten. Ja mitä yhtiön kohtuullinen tuotto-odotus pitää sisällään?
Piirainen muistuttaa, ettei ole olemassa tutkittua tietoa siitä, että yksityistäminen toisi tehoa tai muuta hyötyä tiestön ylläpitoon.
Hän on myös huolissaan maaseudulla asuvien ihmisten oikeuksista ja ammattiliikenteen tulevaisuudesta Bernerin myllytyksessä.
− Onko vielä niin, että harvaan asutulla maaseudulla olevat ihmiset joutuvat maksamaan pakollisesta liikkumisesta yhä enemmän?
− Myös ammattiliikenteen asema huolestuttaa. AKT tulee antamaan aikanaan omat yksityiskohtaiset kommenttinsa tästä asiasta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
- EU-tuomioistuimen linjaus vähimmäispalkkadirektiivistä vahvisti velvoitteen edistää työehtosopimuksia12.11.2025
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
Päivitetty: 5.6.2019