Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”
16.8.2024
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.

Kuva: Mika Okko
Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin ongelma: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Käytännössä lopputulos on, että kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei kuitenkaan voi korvata muilla ratkaisuilla.
Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa faktat olivat kohdallaan. Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin alan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”. Tämä ei pidä paikkaansa. Mittavista ongelmista kertoo se, minkä AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen myös kertoo Ylen verkkojutussa: AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista suurin osa liittyy palkkasaataviin.
AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.
- Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Työntekijän kannalta on tärkeää tehdä kirjallinen työsopimus, seurata omaa työaikaa ja pitää tallessa palkkalaskelmat.
- Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.
INFO: Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.
Päivitetty: 16.8.2024
Viimeisimmät uutiset
- SAK: Hallitus jatkaa päätöksillään köyhyyden syventämistä12.12.2025
- ”Työsopimuslain heikennys pyyhkäisee historiaan vuosikymmenten oikeuskäytännöt – varmuutta työsuhdeturvan tulevaisuudesta ei ole”11.12.2025
- PHT: ”Ministeri Kaisa Juuso on päättänyt lakkauttaa työikäisten hyvinvointia edistävän toiminnan”11.12.2025
- Kuljetusliitot KL: Työvoiman riisto Suomessa on saatava loppumaan8.12.2025
- Orpon hallitus saksi vastoin virkaesitystä työelämän perusoikeuksien rahoituksen5.12.2025
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
Päivitetty: 16.8.2024