Raskaan liikenteen rengasvaatimusten muutos etenee
25.3.2015
Helmikuussa käynnistetty raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon käynnistämän asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
Tällä hetkellä raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimus on 1,6 mm, mikä on selkeästi vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Asia nousi helmikuussa esille myös Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsenin kanssa. Norjassa urasyvyysvaatimus on 5 mm kaikissa renkaissa.
Asetusmuutoksen valmistelua jatketaan niin, että uusitut määräykset tulisivat voimaan jo ensi talvikaudelle. Valmistelun aikana kuullaan alan toimijoita.
Ministeri Risikko pitää muutoksia tärkeinä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
- On tärkeää, että Suomen teillä liikkuvalla raskaalla kalustolla on turvallisuuden kannalta riittävät renkaiden urasyvyydet. Suomessa on vaihtelevat ja vaativat talvikelit ja hyvät renkaat ovat elinehto liikenteen sujuvuudelle kaikissa ajoneuvoissa, ministeri Risikko korostaa.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Järjestöjen valtionapupäätökset: Merkittävä leikkaus työelämän ihmisoikeustyöhön5.12.2025
- SAK:n selvitys: Ilmastonmuutosta hillitään työpaikoilla, mutta työntekijöiden osaamiseen ei satsata2.12.2025
- SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät20.11.2025
- AKT: Palkansaajien ostovoima on kasvanut toista vuotta peräkkäin – positiivinen käänne saatu työehtosopimusneuvotteluilla19.11.2025
- Linja-autonkuljettajien vessaongelmissa käänne parempaan19.11.2025
- Pääluottamusmies Vesa Mikkolasta AKT:n uusi edunvalvontapäällikkö14.11.2025
- EU-tuomioistuimen linjaus vähimmäispalkkadirektiivistä vahvisti velvoitteen edistää työehtosopimuksia12.11.2025
- SAK:n kysely: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla29.10.2025
- Hallituksen esitys irtisanomisten helpottamisesta tuo lisää epävarmuutta työntekijöiden elämään23.10.2025
- AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025
Päivitetty: 5.6.2019