PAU:n Heidi Nieminen: Työehtoshoppailu jatkuu nyt Finnairissa
24.8.2021
Viime vuosilta on vaikea muistaa kesää, jolloin yksikään tiedotusvälineen edustaja ei olisi soittanut ja kysynyt kommenttia johonkin postialalla päällä olevaan tilanteeseen. Tänä kesänä oli rauhallista ja puhelin pysyi hiljaa.
Mutta ei kaikilla. Työehtoshoppailu ei ole unohtunut valtionyritysten keinovalikoimasta halventaa työsuhteen ehtoja. Tällä kertaa vuorossa oli Finnair. Julkisuudessa Finnair sai viestinsä hyvin läpi. Halpuuttamalla työehtoja lomautetuista lentoemännistä ja stuerteista osa olisi päässyt tekemään työvuoroja. Osalla heistä lomautus on venynyt jo yli vuoden mittaiseksi eli töihin varmasti haluaisi päästä jokainen – mutta ei halpuutettuna. Kun AKT ei suostunut työehtosopimusta halpuuttamaan, tehtiin asiasta sopimus toisen ammattiliiton kanssa, jolla oli valmiiksi jo halvempi työehtosopimus samalle alalla.
Heinäkuun 13. päivä valtionyritykset Finnair ja Airpro ilmoittivat yhteistyöstä, jonka mukaan Airpro toimii lokakuusta alkaen matkustamopalvelujen tuottajana tietyillä Finnairin reiteillä. Samaan aikaan Finnair kertoi omalle lomautetulle henkilöstölle, että toki he myös voivat töihin näille reiteille yrittää, jos sen tekevät vuokratyöntekijöinä Airpron kautta ja halpuutetuilla työsuhteen ehdoilla. Näiden lomautettujen työntekijöiden tuntemuksia voi tuon ehdotuksen jälkeen vain aavistella.
Kerron edellä olevan siksi, että nämä tapaukset helposti ohittaa hyvin nopeina uutisina niin kauan kuin työehtoshoppailu ei osu omalle kohdalle. Mutta yhä useamman kohdalle tämä tilanne näyttää jossain kohtaa osuvan. Jos ei tänä vuonna, niin ehkä jo ensi vuonna…
Ymmärrän toki Finnairissa johdon motiivin työehtoshoppailulle. Heidät on palkattu tekemään tulosta, joka hyödyttää yhtiön osakkeenomistajia. Ja lopulta todennäköisesti myös heitä itseään. Mutta paljon vaikeampi on löytää ymmärrystä sille, että miten löytyy ammattiliitto, joka haluaa sopia työehtosopimuksen, joka tasoltaan alittaa alalla jo käytössä olevan toisen työehtosopimuksen tason.
Ammattiliitoilla tuntuisi töitä riittävän tänä aikana ilman, että niitä itse aiheutamme päällekkäisillä ja hyvin eritasoisilla työehtosopimuksilla.
Ja lopuksi iso määrä kiitoksia. Sain liittokokoukselta luottamuksen jatkaa liiton puheenjohtajana taas seuraavan nelivuotiskauden. Kukaan ei odota tulevien vuosien olevan helppoja, mutta toiveissa olisi, että ihan niin isoa myllerrystä alallamme ei nähtäisi kuin edellisen liittokokouskauden aikana. Kiitän luottamuksesta ja teen taas kaikkeni, että olen kaiken tämän luottamuksen arvoinen. Onneksi tätä hommaa ei tarvitse tehdä yksin, vaan rinnalla, niin hyvinä kuin huonoina hetkinä, on erittäin sitoutunut toimisto ja hallitus. Ja laajasti eri ammattiryhmiä ja alueita edustava valtuusto vahtii, että teemme toimia, jotka toteuttavat liittokokouksessa hyväksyttyjä linjoja.
Ammattiliitossa päätösvalta on jäsenillä. Ja tätä työtä tehdään jäseniä varten. Se pitäisi meidän jokaisen ammattiliitossa tehtävään valitun muistaa.
Päivitetty: 24.8.2021
Viimeisimmät uutiset
- Ismo Kokon puhe AKT:n valtuuston kokouksessa: Ay-liike luo yhteiskuntaan elintärkeää taloudellista turvaa ja vakautta.21.5.2025
- AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom AKT:n valtuuston kokouksessa: Jäseniltä selkeä viesti, teimme juuri sen mikä kannatti21.5.2025
- Seuraavan hallituksen tehtävänä pistää vientimalli uusiksi21.5.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta19.5.2025
- Matkatoimistoalan ja Finnairin matkustamohenkilöstön neuvotteluissa pohditaan esityksiä15.5.2025
- Finnairin matkustamohenkilöstön ja matkatoimistoalan neuvotteluissa etenemistä9.5.2025
- Liikenneopetusalalle työehtosopimus8.5.2025
- Huolinta-alan varastoterminaali- ja satamatyöntekijöiden palkkataulukot uudelle sopimuskaudelle8.5.2025
- Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä koko kesän ajan5.5.2025
- Vappuviikolla neuvoteltu matkatoimistoalan ja matkustamohenkilöstön työehtosopimuksista2.5.2025
Päivitetty: 24.8.2021