AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto torjuvat yhteisrintamassa harmaata taloutta joukkoliikenteestä
18.9.2014
AKT, Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Suomen Paikallisliikenneliitto vaativat yhteisrintamassa, että joukkoliikenteen kilpailutuksessa mukana olevat liikenteenharjoittajat sitoutuvat noudattamaan linja-autoalaa koskevia yleissitovia työehtosopimuksia.
Järjestöt korostavat paikallisliikennepäivillä Espoossa julkaistussa kannanotossaan, että myös matkustajien on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennepalvelut tuotetaan rehellisesti lakeja ja työehtosopimuksia noudattaen.
- Joukkoliikennepalvelut ovat julkisia palveluita, joissa liikenteenharjoittajien yhdenvertaisesta kohtelusta ja lainsäädännön noudattamisesta ei voida tinkiä. Joukkoliikenteen tarjouskilpailujen on oltava rehellisiä, muistutetaan kannanotossa.
Verovaroin tuettuja palveluita tuottamaan ei järjestöjen mukaan voida valita sellaisia yrityksiä, jotka eivät noudata voimassa olevia linja-autoalan yleissitovia työehtosopimuksia tai lyövät laimin verojen ja maksujen suorittamisen hankkiakseen kilpailuetua rehellisten yrittäjien kustannuksella.
AKT:n, ALT:n ja Paikallisliikenneliiton arvion mukaan harmaa talous ei toistaiseksi ole iso ongelma joukkoliikennepalveluissa. Kehitystä on kuitenkin seurattava tarkasti, sillä tiukka taloudellinen tilanne voi houkutella erärehellisiin kilpailukeinoihin.
- Etenkin tilanteissa, joissa palveluiden tuottamisessa käytetään alihankkijaa tai vuokratyövoimaa, harmaan talouden riski kasvaa.
Rikkeistä sopimuspurku
AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto toimivat yhteisrintamassa harmaan talouden estämiseksi ja terveen joukkoliikenteen edistämiseksi. Trion mukaan joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten on varmistettava jo tarjouspyyntöasiakirjoissa, että tarjouskilpailuihin osallistuvat liikenteenharjoittajat sitoutuvat noudattamaan lainsäädäntöä ja linja-autoalaa koskevia yleissitovia työehtosopimuksia.
- Jos liikenteen jo käynnistyttyä osoittautuisi, että lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia jätetään tarkoituksella noudattamatta, tämä olisi peruste liikennöintisopimuksen purkamiselle, esittävät AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023
- Mikä parantaisi kuljetusalan imua? - Harri Pasasen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa23.5.2023
- Paikallinen sopiminen on SAK:laisilla aloilla yleistä, mutta sopimusten tulkinnasta syntyy usein erimielisyyksiä11.5.2023
- Työväen Musiikkitapahtumaan AKT:n jäsenille lipputukea hurjat 75 %9.5.2023
- Matkatoimistoalalle saatu työehtosopimus päättää AKT:n tes-kierroksen5.5.2023
- Jäsenrekisteripalvelut ja työsuhdeneuvonnan puhelinpalvelu keskiviikkona 10.5. klo 12-159.5.2023
- Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2023
- Matkatoimistoalalle neuvottelutulos2.5.2023
- Työturvallisuuslaki muuttuu – ovatko työpaikat valmiita?28.4.2023
- Matkatoimistoalan työehtosopimusneuvotteluissa tavoitellaan neuvottelutulosta huhtikuun aikana27.4.2023
Päivitetty: 5.6.2019