AKT XVII − Historiankirjan neljäs osa: Itsekkyyttä jäsenistön puolesta
14.6.2018
AKT:n historiasta on valmistunut viimeisin osa vuosilta 1990-2010. Dosentti Timo Soukolan Itsekkyyttä jäsenistön puolesta –teos julkistettiin edustajakokouksessa. Soukola sai erikoistutkija Tapio Bergholmin videohaastattelussa ensinnä kommentoida teoksen reipasotteista nimeä.
– Kuljetusalalla työskentelevät eivät ole saanee nauttia palkkaliukumista: liukumattomuus vaatii pientä itsekkyyttä, Soukola toteaa.
Haastattelussa raotettiin hieman myös kirjan värikästä sisältöä. Risto Kuisman tulo ja lähtö liiton johtoon olivat dramaattisia.
– Kuvaan teoksessa Kuisman viimeistä neljää vuotta, joihin sisältyi raju elämäntaparemontti. Kuisma tervehdytti elämäntapansa, mutta säilytti räväkkyytensä. Hän myös johti liiton laajaan ja vaikeaan työtaisteluun.
Kirjassa eletään myös yhteiskunnallisia suuria muutoksia, kuten työnantajien pyrkimystä lisätä osa-aikatyötä linja-autokuljettajien osalta. Yksi kamppailuista tapahtui juuri, kun Matti Vanhanen oli muodostamassa toista hallitustaan 2007. Pääministeri joutui hämmästelemään, että suuri osa ihmisistä tuki lakkoa: aika monet kokivat, että pätkätyön ja osa-aikatyön lisääminen ei ole hyvästä.
Silloin monet linja-autonkuljettajat menettivät työnsä kilpailutusten myötä: Ihmiset kokivat uhkaavaksi sen, että vastaavaa voi tapahtua muillakin aloilla. vaikka teki työnsä hyvin, työn voi menettää työnsä tarjouskilpailun takia.
– Tämä huolestutti Suomen kansaa ja oltiin valmiita hyväksymään kovatkin keinot.
Historia ei opeta, mutta voi tarjota lohdutusta. Bergholm päätyi kysymään, onko se keskeisille toimijoille nyt opiksi tai lohdutukseksi, että aiemminkin on ollut vaikeata.
– Ei kai ole pahasta, jos on sekä että, Soukola kuittaa.
Katso video alla olevasta ikkunasta. Mikäli ikkuna ei näy katso suoralla Youtube-linkillä tästä >>
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- AKT:lle avattiin ovia sovitteluun3.2.2023
- Miksi #Palkkaliitto?3.2.2023
- Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille3.2.2023
- AKT antoi lakkovaroitukset sekä satamien ahtaustyöhön että kolmelle autoliikenteen sopimusalalle31.1.2023
- Linja-autoyhtiö Reissu Ruotissa kerätään laittomasti tietoja työntekijöiden lakkoaikeista31.1.2023
- SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän31.1.2023
- AKT aloittaa satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon29.1.2023
- Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä27.1.2023
- AKT on irtisanonut Viking Line Abp:n työehtosopimuksen – Neuvottelutulokseen ei päästy27.1.2023
- AKT:n hallitus antoi valtuudet päättää työtaistelutoimista20.1.2023
Päivitetty: 5.6.2019