AKT: Tieverkko kaipaa kunnon kuoppakorotusta
18.7.2023
Lomailevat suomalaiset voivat itse tehdä huomioita eri puolilla Suomea siitä, miten tieverkko rapistuu. Maantiet pitää saada kuntoon koko Suomessa, jotta talous toimii. Teiden kunto on turvallisuuskysymys, AKT:n ammattikuljettajille myös työturvallisuuskysymys.
AKT-lehden arkistokuva: Kuljettaja Tero Ihalainen näkee ratin takaa paitsi hienot keskisuomalaiset maisemat, myös tiestön vuosi vuodelta heikentyneen kunnon. Kuva: Hannu Tuovinen
Reissatessaan Suomen pääteillä ja sorapäällysteisillä mökkiteillä jokainen voi itse nähdä maanteiden korjausvelan eli teiden huonon kunnon. Ammattikuljettajat kokevat sen joka päivä. Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n näkemys on, että tieverkko pitää saada kuntoon. Korjausvelan kasvu tulee pysäyttää.
– Tiet alkavat olla jo vaarallisen huonossa kunnossa. Tästä tulee ammattikuljettajilta viestiä tien päältä, AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman sanoo.
Maanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Korjausvelka tarkoittaa, että jatkuvasti teitä korjataan vähemmän suhteessa niiden kunnon rapistumiseen. Tämä velka vain kasvaa.
Keväällä 2023 Trafi kertoi, että teiden korjausvelka on 1,65 miljardia euroa. Päällystetyistä teistä huonokuntoisia on 7900 kilometriä eli noin 14 prosenttia. Sorateistä noin 2 800 km eli 10 prosenttia on huonokuntoisia. Nämä ovat iso turvallisuusriski.
AKT katsoo, että tieverkon korjaamista pitää kohdentaa. Ensisijaisia ovat elinkeinoelämän toimintaedellytykset, työmatkaliikenne ja liikenneturvallisuus. Myös alempitasoiseen tieverkkoon pitää olla varaa tehdä parannuksia.
Raskaan liikenteen kaluston mitat ja massat ovat kasvaneet, mikä kuluttaa teitä entistä enemmän.
Pitkät HCT-yhdistelmäajoneuvot tarvitsevat myös suuremmat taukopaikat pysähtyäkseen. Se tarkoittaa kuljettajille isompaa haastetta löytää paikka pysähtyä. Tarvitaan valtakunnallinen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkko. Se kehittäminen on saatava liikkeelle.
Hallitusohjelma pistää isoja panoksia raiteisiin. Raiteet eivät korvaa maantieverkkoa, joka on ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen harvaan asutuilla alueilla.
Teitä pitkin kulkee 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista ja henkilöliikenteestä. Tien päällä kuljettajina on AKT:n ammattilaisia, kuten esimerkiksi yhdistelmäajoneuvon-, kuorma-auton-, linja-auton-, säiliöauton- ja ympäristönhuollon kuljettajia.
Päivitetty: 18.7.2023
Viimeisimmät uutiset
- Uusi opas luottamushenkilöille ja työpaikoille työterveyshuollon järjestämisestä27.9.2023
- SAK: Poliittiset työtaistelut alkavat21.9.2023
- FFC: Fackförbunden inleder politiska stridsåtgärder21.9.2023
- AKT: Hallituksen budjettiratkaisut syventävät kahtiajakoa20.9.2023
- SAK budjettiriihestä: Hallituksen politiikka syventää pienituloisten ahdinkoa20.9.2023
- AKT:n Ismo Kokko: ”Emme hyväksy lakko-oikeuden rajoittamista”15.9.2023
- Suomalaisilta vankka tuki ay-liikkeen ihmisoikeustyölle kehittyvissä maissa14.9.2023
- #PainavaSyy – mitä sinun pitää tietää työelämämuutoksista5.9.2023
- Valtiovarainministerin talousarvioesitys heikentää väyläverkon tilaa30.8.2023
- AKT:lle voitto työtuomioistuimessa Finnairin hotellisopimusta koskevassa kanteessa29.8.2023
Päivitetty: 18.7.2023