AKT:lta tuki kuljetusalan mielenilmaisulle
20.6.2016
Joukko kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia toteuttaa tiistaina 21.6.2016 mielenilmaisun kabotaasin kansallisten,
tilapäisyyttä määrittelevien rajoituksien poistamista sekä kuljetusten laskentatavan periaatteen muuttamista vastaan.
AKT tukee rekkaprotestiksi kutsuttua mielenilmausta ja toteaa, että komission uhkailun edessä ei olisi pitänyt taipua, vaan asia olisi pitänyt päästää EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi, kuten Tanska tekee. Tätä ratkaisua on tukenut koko kuljetusala yhteisrintamassa.
– Komissiolta viime viikolla tullut haaste EU-tuomioistuimeen juuri eduskunnan tämänviikkoisen, ratkaisevan äänestyksen alla näytti päälle liimatun tilatulta tarkoituksena vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen, paheksuu AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.
– AKT:lla ei ammattiliittona ole mitään syytä vastustaa laillista kabotaasia jos ja kun lakeja ja asetuksia noudatetaan. Mutta niin kauan kuin entisten Itä-Euroopan maiden sosiaaliset ja taloudelliset erot verrattuna EU:n ns. vanhoihin jäsenvaltioihin ovat nykyisenkaltaiset, pitää kabotaasiliikennettä rajoittaa ja valvontaa lisätä tuntuvasti.
– On sinisilmäistä olettaa, että näistä maista tuleviin kuljettajiin sovellettaisiin suomalaisia työehtoja ja työehtosopimuksen mukaista palkkaa, kuten laki edellyttää.
Suomen kansallisen lainsäädännön kabotaasiliikenteen tilapäisyyden määritelmän poistamisen jälkeen pelikenttä kuljetusalalla tulisi olemaan kuin villi länsi; kukaan ei pysty edes teoriassa enää valvomaan laittomien kabotaasikuljetusten määrää. Kabotaasiliikenteeen riittämätön valvonta on jo nyt aiheuttanut paljon vaikeuksia suomalaisille kuljetusalan yrittäjille, kun laiton kabotaasi on syönyt kannattavuutta. Lisäksi nämä hyväksikäytetyt kabotaasikuljettajat työskentelevät täysin ala-arvoisissa olosuhteissa vailla sosiaali- tai muuta turvaa.
– Heidän kohdallaan puhumme tämän päivän modernista orjuudesta.
Tässä epäreilussa kilpailussa on Piiraisen mukaan kysymys myös mitä suurimmassa määrin liikenneturvallisuudesta.
– Jos ja kun palkka maksetaan ajettujen kilometrien mukaan, eikä tosiasiallista valvontaa ole, on tällainen auto todellinen pommi maantiellä.
– AKT toivoo, että kansanedustajat laidasta laitaan ymmärtävät asian vakavuuden ja äänestävät suomalaisen kuljetuselinkeinon säilyttämisen puolesta.
Lisätiedot Marko Piirainen 0400-729 450
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Liikenneopetusalalle, Elintarvikealan automiehille sekä huolinta-alan varastoterminaaleihin hyväksytyt työehtosopimukset27.3.2023
- Huolinta-alan varastoterminaalien työehtosopimukseen on saatu neuvottelutulos23.3.2023
- Nelipäiväinen työviikko voi olla pidempi kuin viisipäiväinen23.3.2023
- AKT:n Talvipäiviä vietettiin viikonloppuna lumisessa Oulussa - Talvipäivien juttu on yhteisöllisyys22.3.2023
- Hae mukaan SASKin lähettiläskoulutukseen - Haku päättyy 14.4.21.3.2023
- Finnairin matkustamohenkilöstölle hyväksytty neuvottelutulos21.3.2023
- Neuvottelutulos Elintarvikealan automiesten työehtosopimuksesta20.3.2023
- Kuljetusliitot KL: Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen20.3.2023
- Kaupan automiehille historiallinen sopimus AKT:n työehtosopimuskentässä - Kuuden viikon palkallinen perhevapaa ei-synnyttävälle17.3.2023
- Tieverkko murenee ja samalla rapautuu Suomen kilpailukyky17.3.2023
Päivitetty: 5.6.2019