Kuljetusalan valvontastrategia tiivistää viranomaisten yhteistyötä
30.9.2022
STM:n työ- ja tasa-arvo-osasto asetti kesäkuussa moniviranomaistyöryhmän valmistelemaan kansallisen tieliikenteen sosiaalilainsäädännön ja kabotaasivalvonnan valvontastrategiaa. Käytännössä kyse on kuljettajien ajo- ja lepoaikavalvonnasta, erilaisiin lupiin liittyvästä valvonnasta ja rajat ylittävien kuljetusten valvonnasta. Strategia saatiin valmiiksi 18.8.2022. Strategian taustalla on EU-lainsäädännön velvoitteet viranomaisten yhteistoiminnan parantamiseksi ja toisaalta kansainvälisen liikenteen ja lähetettyjen kuljettajien valvonnan tehostamiseksi.
Tavoitteena työntekijöiden suojelu ja tasapuolinen kilpailu
Vaikka strategia-asiakirja vilisee vaikeasti ymmärrettäviä lainsäädäntöviitteitä, on lainsäädännöllä ja sen valvonnalla tärkeä tavoite. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön tarkoituksena on turvata maanteiden ammattiliikenteen työntekijöiden suojelu, liikenneturvallisuus sekä tasapuolinen kilpailu Euroopan unionin alueella. Kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön toimeenpanosta vastaavat toimivaltaisina valvontaviranomaisina poliisi, Tulli, Rajavartiolaitos ja työsuojeluviranomainen. Toimialan lupaviranomaisella Traficomilla on myös merkittävä rooli säädösten toimeenpanossa. Maanteiden ammattiliikenteen valvonta on haastava kokonaisuus, jonka toteutuminen tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti edellyttää eri viranomaisten toimintojen yhteensovittamista.
Yhteistyö lisääntyy sekä tienvarsilla että yritysvalvonnassa
Strategian keskeinen tavoite on yhteistoiminnan lisääminen niin tienvarsivalvonnassa kuin yritysvalvonnassakin. Viimeaikainen lainsäädäntö on luonut sekä velvollisuuksia että toimintamahdollisuuksia viranomaisyhteistyön. Strategiassa asetettiin tavoitteeksi, että tulevina vuosina pyritään kiinnittämään erityistä huomiota lähetettyjen kuljettajien asemaan ja maassaolon edellytyksiin.
”Kun Suomen rajojen ulkopuolelle sijoittunut työnantaja lähettää kuljettajia Suomeen, on tärkeää, että kuljetustoiminnassa noudatetaan niitä pelisääntöjä, joita Euroopan Unionin alueella on säädetty noudatettavaksi. Tämän valvomiseksi tarvitaan toimiva viranomaisten verkosto, jossa yhteistyö on voimaa”, tiivistää työryhmän puheenjohtajana toiminut lakimies Aki Eriksson Lounais-Suomen työsuojelun vastuualueelta.
Strategia ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan, mutta todellinen tekeminen tapahtuu kentällä.
”Kun yhteistoiminnasta sovitaan selkeästi viranomaisten välillä, on yhteistyö luontevaa silloin, kun yhteisiä tekemisen paikkoja tulee vastaan”, summaa Eriksson yhteistoiminnan hyötyjä.
Avaa valvontastrategia tästä: Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön ja kabotaasikuljetusten valvonta Suomessa.
Alkuperäinen uutinen Työsuojelu hallinto
Kuva: Adobe Stock
Päivitetty: 30.9.2022
Viimeisimmät uutiset
- AKT: Suomeen on rakennettava uusi työmarkkinamalli, jolla voidaan parantaa ostovoimaa, työssä jaksamista ja kilpailukykyä31.5.2023
- Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023
- Mikä parantaisi kuljetusalan imua? - Harri Pasasen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa23.5.2023
- Paikallinen sopiminen on SAK:laisilla aloilla yleistä, mutta sopimusten tulkinnasta syntyy usein erimielisyyksiä11.5.2023
- Työväen Musiikkitapahtumaan AKT:n jäsenille lipputukea hurjat 75 %9.5.2023
- Matkatoimistoalalle saatu työehtosopimus päättää AKT:n tes-kierroksen5.5.2023
- Jäsenrekisteripalvelut ja työsuhdeneuvonnan puhelinpalvelu keskiviikkona 10.5. klo 12-159.5.2023
- Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2023
- Matkatoimistoalalle neuvottelutulos2.5.2023
- Työturvallisuuslaki muuttuu – ovatko työpaikat valmiita?28.4.2023
Päivitetty: 30.9.2022