Risikko haluaa ulkomaisen raskaan liikenteen maksamaan tienkäytöstä
14.4.2015
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko edellyttää, että Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne osallistuu jatkossa tiestön kunnossapitoon. Käytännössä tämä voidaan toteuttaa tiemaksujen kautta.
Ministeri Risikko puhui kuljetusalan toimijoiden Ison ratin takana -tapahtumassa Jurvassa 14. huhtikuuta.
- Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee runsaasti ulkomaista raskasta liikennettä. Ulkomainen raskas liikenne ei kuitenkaan millään lailla osallistu suomalaisen tiestön kunnossapitoon, vaan käyttää teitämme vastikkeetta. Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei ole käytössä tiemaksuja missään muodossa, toteaa Risikko.
Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja valtiovarainministeriön kanssa selvittänyt keinoja kompensoida mahdolliset tiemaksut kotimaisille yrittäjille.
- Olennaista on se, että ulkomaiset liikenteenharjoittajat maksavat jatkossa tieverkon käytöstä ilman, että kotimaisen kaluston kustannukset nousevat. EU-säännösten takia Suomi ei kuitenkaan voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Tästä syystä tiemaksujen käyttöönotto edellyttää maksujen kompensoimista kotimaisille kuljetusyrityksille verovähennyksin, sanoo Risikko.
Kompensaatiomallia kehitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.
- Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka ei ole syrjivä ja palvelee tasapuolisesti elinkeinoelämän tarpeita sekä on kansantaloudellisesti perusteltu, toteaa Risikko.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- AKT:lle avattiin ovia sovitteluun3.2.2023
- Miksi #Palkkaliitto?3.2.2023
- Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille3.2.2023
- AKT antoi lakkovaroitukset sekä satamien ahtaustyöhön että kolmelle autoliikenteen sopimusalalle31.1.2023
- Linja-autoyhtiö Reissu Ruotissa kerätään laittomasti tietoja työntekijöiden lakkoaikeista31.1.2023
- SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän31.1.2023
- AKT aloittaa satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon29.1.2023
- Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä27.1.2023
- AKT on irtisanonut Viking Line Abp:n työehtosopimuksen – Neuvottelutulokseen ei päästy27.1.2023
- AKT:n hallitus antoi valtuudet päättää työtaistelutoimista20.1.2023
Päivitetty: 5.6.2019