Risikko haluaa ulkomaisen raskaan liikenteen maksamaan tienkäytöstä
14.4.2015
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko edellyttää, että Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne osallistuu jatkossa tiestön kunnossapitoon. Käytännössä tämä voidaan toteuttaa tiemaksujen kautta.
Ministeri Risikko puhui kuljetusalan toimijoiden Ison ratin takana -tapahtumassa Jurvassa 14. huhtikuuta.
- Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee runsaasti ulkomaista raskasta liikennettä. Ulkomainen raskas liikenne ei kuitenkaan millään lailla osallistu suomalaisen tiestön kunnossapitoon, vaan käyttää teitämme vastikkeetta. Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei ole käytössä tiemaksuja missään muodossa, toteaa Risikko.
Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja valtiovarainministeriön kanssa selvittänyt keinoja kompensoida mahdolliset tiemaksut kotimaisille yrittäjille.
- Olennaista on se, että ulkomaiset liikenteenharjoittajat maksavat jatkossa tieverkon käytöstä ilman, että kotimaisen kaluston kustannukset nousevat. EU-säännösten takia Suomi ei kuitenkaan voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Tästä syystä tiemaksujen käyttöönotto edellyttää maksujen kompensoimista kotimaisille kuljetusyrityksille verovähennyksin, sanoo Risikko.
Kompensaatiomallia kehitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.
- Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka ei ole syrjivä ja palvelee tasapuolisesti elinkeinoelämän tarpeita sekä on kansantaloudellisesti perusteltu, toteaa Risikko.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Suomalaisille työntekijöille tukea Belgiasta24.4.2024
- ETF: Kansainvälinen huoli Suomen tilanteesta kasvaa23.4.2024
- Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin19.4.2024
- Turkista tukea Suomen kuljetusliitoille19.4.2024
- Posti Kuljetus Oy:llä joka viidettä työntekijää uhkaa irtisanominen18.4.2024
- SAK: Ei päätöksiä poliittisista lakoista18.4.2024
- SAK: Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on pyytänyt ILO:a puuttumaan hallituksen aikeeseen rajoittaa lakko-oikeutta18.4.2024
- AKT:n blogi - Muutama sana kehysriihestä17.4.2024
- AKT: ”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024
- AKT:n muutosneuvottelut saatu päätökseen, organisaatio uudistuu15.4.2024
Päivitetty: 5.6.2019