NTF:n pääsihteeri Anu Koljonen muistutti yhteistyön merkityksestä

16.6.2022

Kuljetusaloja on koeteltu, ehkä kovemmin kuin koskaan

Pohjoismainen kuljetusalan työntekijöitä edustavan NTF:n pääsihteeri Anu Koljonen muisteli puheessaan omaa taustaansa AKT:laisena, entisenä lentoemäntänä. Hän totesi, että vaikka maailma on muuttunut pandemian ja Ukrainan sodan myötä, kuljetusalalla on pidetty Suomi liikkeessä ja erityisesti ATK:laiset ovat näyttäneet, ettei jäseniä lannista sen enempää maailman tapahtumat kuin työnantajan sanelupolitiikkakaan.

− Kuljetusaloja on koeteltu, ehkä kovemmin kuin koskaan. Mutta te – ja teidän jäsenenne – te olette pysyneet lujina, luotettavina ja vahvoina. Sellaisena kuin minä AKT:n tunnen. Ja siitä teidän kuuluu olla todella ylpeitä, hehkuttaa Anu Koljonen.

Hän muistutti liittojen tärkeydestä ja yhteistyön merkityksestä.

− Minulle sen opetti Finnair vuonna 2006, kun yhtiö yritti siirtää uudet työntekijänsä virolaisen työehtosopimuksen alle tekemään samaa työtä reilusti huonommalla palkalla. Liitto pystyi tuolloin lakolla pysäyttämään suunnitelman, enkä minä silloin tai koskaan sen jälkeen ole kuvitellut, että pärjäisin työelämässä yksin, kertoo Koljonen.

Työnantajat Suomessa käyttävät usein esimerkkinä Ruotsia, tuota joustavan paikallisen sopimisen mallimaata. Näissä puheenvuoroissa ei yleensä muisteta tuoda esille sitä, että liitot itse asiassa sopivat tarkasti paikallisen sopimisen raamit ja että ruotsalaisessa työlainsäädännössä on mukana myös irtisanomisjärjestys ja erittäin laaja neuvotteluvelvollisuus liittojen kanssa kaikissa työpaikan muutostilanteissa. Ruotsissa myös tes-rikkomuksista on maksettava suoraan vahingonkorvaus liitoille ja lisäksi siellä on käytössä takaisinottovelvoite siitä tapauksessa, että irtisanominen ollut laiton.

Kansainvälistä ja etenkin pohjoismaista yhteistyötä tarvitaan.

− Näissä meidän töissämme kukaan ei pärjää yksin, ei yksilöt eivätkä liitot. Mutta yhdessä olemme entistäkin vahvempia, muistuttaa Anu Koljonen.

 

Teksti: Hannele Siika-aho Kuva: Vesa-Matti Väärä


Päivitetty: 16.6.2022