SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia
6.5.2021
Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin.
Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.
Elvytyspaketin käsittelyssä ei ole kyse pelkästään yhdestä paketista. Jos eduskunta torjuisi sen, ajautuisimme väistämättä EU:n ulkokehälle. Järjestöt muistuttavat, että lähivuosina unionitasolla tehdään raskaan sarjan päätöksiä, jotka koskevat muun muassa ilmastoa, taloutta, kauppapolitiikkaa ja monia muita meille tärkeitä asioita, joiden edistämisessä tarvitaan laajaa yhteistyötä.
On lisäksi muistettava, että unionin monivuotinen vuosien 2021–2027 budjetti on kytketty elvytyspakettiin. Jos elvytyspaketti hylättäisiin, saattaisimme samalla epävarmuuden tilaan esimerkiksi EU:n rakennerahastot sekä koulutus- ja tutkimusohjelmat.
– EU:n elvytyspaketti on tulevaisuuteen katsova ja uutta kestävää kasvua luova. Se edistää voimakkaasti esimerkiksi digitalisaatiota, osaamista ja kiertotaloutta, joista syntyy uusia työpaikkoja sekä kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla. Se ei ole sisällöltään täydellinen, mutta ryhmässä tehtävät päätökset ovat aina sovitteluratkaisuja, järjestöt korostavat.
EU on Suomelle laaja kokonaisuus, jonka avulla meillä on muun muassa vapaa liikkuvuus, EU on rauhanprojekti ja tärkeä äänemme globaaleissa kysymyksissä. Suomalaisten laaja enemmistö tukee jäsenyyttä ja eurooppalaista yhteistyötä. SAK, Akava ja STTK painottavat, että näitä arvoja ei pidä vaarantaa.
Päivitetty: 6.5.2021
Viimeisimmät uutiset
- Tes-neuvottelut: ”Edistystä siitä, mistä ollaan eri mieltä”8.2.2023
- Kuljetusliitoilta solidaarisuutta PAMilaisille ja kaupan alan lakoille7.2.2023
- AKT:lle avattiin ovia sovitteluun3.2.2023
- Miksi #Palkkaliitto?3.2.2023
- Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille3.2.2023
- AKT antoi lakkovaroitukset sekä satamien ahtaustyöhön että kolmelle autoliikenteen sopimusalalle31.1.2023
- Linja-autoyhtiö Reissu Ruotissa kerätään laittomasti tietoja työntekijöiden lakkoaikeista31.1.2023
- SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän31.1.2023
- AKT aloittaa satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon29.1.2023
- Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä27.1.2023
Päivitetty: 6.5.2021