Sinivalkoinen valhekampanja
18.11.2022
Elinkeinoelämän keskusliitto eli tuttavallisemmin EK aloitti 9.11. Hyvä yritys -kampanjan, jonka tarkoituksena on tuoda esiin suomalaisten yritysten arvoa kansallemme, niiden maksamia veroja, tarjoamia palveluja ja merkitystä työllistäjinä. Kampanjan pohja-ajatus on oikein kaunis, mutta ihan jokainen ”Hyvä yritys” ei tainnut muistaa, missä riennoissa ja kampanjoissa milloinkin ollaan mukana.
Finnair ilmoitti aikeistaan vähentää 450 henkeä suomalaisesta matkustamohenkilöstöstä. Tämä tarkoittaisi noin 25 % leikkausta Finnairin lentoemännistä ja stuerteista, ja heidän korvaamisestaan alihankituilla työntekijöillä Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä. Vielä ei ole julkisuuteen tullut tietoa siitä, mistä päin maailmaa edellä mainituille reiteille on tarkoitus löytää työntekijät.
Jos Finnairin edellisiä operaatioita voi pitää ennusmerkkeinä, työntekijöillä ei välttämättä ole Suomen passia, sillä Arlandasta Pohjois-Amerikkaankin yritettiin viime kesänä lopulta lentää ruotsalaistyövoimalla.
Eivät irtisanomiset ja ulkoistamiset toki Finnairillakaan ole olleet ainoa vaihtoehto. Yritys haki noin 15 % säästöjä käyttökustannuksistaan säästöneuvotteluissa ennen ilmoitusta alkavista yt-neuvotteluista. Aloittavan matkustamohenkilöstön jäsenen noin 1600 euron peruskuukausipalkasta ei ainakaan tuollaisen leikkauksen jälkeen juuri jää veroja kerättäviksi. Eivätkä leikkaukset välttämättä kannusta henkilökuntaakaan pitämään yllä maailman parasta ilmojen asiakaspalvelua. Toisaalta matkustamohenkilökunnan palkkamassa on kokonaisuudessaan noin 3 % Finnairin kokonaiskuluista. Näin tarvittaisiin melko jämäkkää helmitauluharjoittelua, että säästötavoitteet tälläkin kertaa saataisiin kasaan henkilökunnan selkänahasta.
Finnairilta ei siis tainnut onnistua tällä kertaa Hyvänä yrityksenä toimiminen. Rahaa lapataan mieluummin ulkomaisten lentohenkilöstövuokrausyritysten tileille, kotimaiset työntekijät joutavat luiskaan eikä tulevaisuus ainakaan heidän kohdallaan kuulosta kovin kestävältä. Mikäli edellä mainitut toimet lasketaan innovaatioksi, Finnair onnistuu naulaamaan yhden Hyvä yritys -kampanjan neljästä teemasta. Jäljelle jää vain yksi kysymys: Miksi sinivalkoinen työvoima ei kelpaa sinivalkoisille siiville?
Lauri Tiainen
järjestäjätoimitsija
Päivitetty: 21.11.2022
Viimeisimmät uutiset
- AKT: Suomeen on rakennettava uusi työmarkkinamalli, jolla voidaan parantaa ostovoimaa, työssä jaksamista ja kilpailukykyä31.5.2023
- Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023
- Mikä parantaisi kuljetusalan imua? - Harri Pasasen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa23.5.2023
- Paikallinen sopiminen on SAK:laisilla aloilla yleistä, mutta sopimusten tulkinnasta syntyy usein erimielisyyksiä11.5.2023
- Työväen Musiikkitapahtumaan AKT:n jäsenille lipputukea hurjat 75 %9.5.2023
- Matkatoimistoalalle saatu työehtosopimus päättää AKT:n tes-kierroksen5.5.2023
- Jäsenrekisteripalvelut ja työsuhdeneuvonnan puhelinpalvelu keskiviikkona 10.5. klo 12-159.5.2023
- Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2023
- Matkatoimistoalalle neuvottelutulos2.5.2023
- Työturvallisuuslaki muuttuu – ovatko työpaikat valmiita?28.4.2023
Päivitetty: 21.11.2022