Katso Yle Areena ohjelmat laittomasta kabotaasista
28.5.2015
AKT on vuosien ajan taistellut laitonta kabotaasia vastaan sekä jakanut satamissa tietoa ulkomaalaisille kuljettajille heidän oikeuksistaan ja kabotaasiliikenteen säädöksistä.Liikuvan poliisin lakkauttaminen ja sulauttaminen paikallispoliisiin heikensi kuljetusalan harmaan talouden ja laittoman kabotaasin valvontaa oleellisesti.
Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla. Toukokuun 2008 alusta lähtien ovat uudet EU-maat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tsekki ja Unkari voineet toimia Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla. Tämä on lisännyt räjähdysmäisesti laittomien kabotaasikuljetusten määrää.
Tällä hetkellä ulkomainen kuljetusyrittäjä saa Suomessa tehdä vain kolme kuljetusta viikossa. Kuljetusta määräytyvät siten, että ensimmäinen kuljetus alkaa Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen kuorman purkamisen jälkeen tehdystä ajoneuvon ensimmäisestä lastauksesta. Ensimmäinen kuljetus päättyy, kun kuormaa puretaan ensimmäisen kerran, toinen kuljetus päättyy, kun kuormaa puretaan toisen kerran ja kolmas kuljetus päättyy, kun kuormaa puretaan kolmannen kerran. Seuraavan lastauksen jälkeen auton pitää poistua maasta. Jokaisesta kuljetuksesta tulee olla mukana luotettava todiste. Lisäksi kabotaasissa tulee työntekijöihin noudattaa kabotaasivaltion kansallista lainsäädäntöä sekä kaikkia kansallisia velvoitteita.
Laiton kabotaasi heikentää suomalaisyritysten toimintaedellytyksiä ja vähentää kuljetuksia. Kabotaasiliikenteen vapautuessa kokonaan rajoituksista se romahduttaa suomalaisen kuljetuselinkeinon.EU:n ulkopuolisilla, kuten venäläisillä, kuorma-autoilla ei ole lainkaan oikeutta kuljettaa tavaroita Suomen sisäisessä liikenteessä.
Kabotaasikuljettajat ovat tämän päivän orjatyövoimaa. Heidän työehtonsa ja elinolosuhteensa ovat alle ihmisarvon. Pääsääntöisesti ajettujen kilometrien mukaan määräytyvä palkkataso ei anna kuljettajille mahdollisuutta edes ruokailla työskentelymaassa, vaan he joutuvat turvautumaan omiin eväisiinsä. Lisäksi työsopimukset ovat epämääräisiä ja solmittu usein ns.postilaatikkoyritysten kanssa, jolloin kuljettaja ei apua tarvitessaan saa yhteyttä kehenkään. Pitkät noin 3-4 kk periodit pois kotoa vaikeuttavat sosiaalista elämää ja asioimista viranomaisten kanssa. Kuljettajista 100 % asuu autonsa hytissä. Heillä ei ole oikeaa tietoa eri maiden lainsäädännöstä, pääsystä terveydenhoidon piiriin tai alkeellistakaan eläkesuunnitelmaa.
Katso Yle Areena:
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/24/slapp-vagarna-fria
http://yle.fi/aihe/ohjelma/spotlight-tuontikuskit-nalkapalkalla-262015
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023
- Mikä parantaisi kuljetusalan imua? - Harri Pasasen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa23.5.2023
- Paikallinen sopiminen on SAK:laisilla aloilla yleistä, mutta sopimusten tulkinnasta syntyy usein erimielisyyksiä11.5.2023
- Työväen Musiikkitapahtumaan AKT:n jäsenille lipputukea hurjat 75 %9.5.2023
- Matkatoimistoalalle saatu työehtosopimus päättää AKT:n tes-kierroksen5.5.2023
- Jäsenrekisteripalvelut ja työsuhdeneuvonnan puhelinpalvelu keskiviikkona 10.5. klo 12-159.5.2023
- Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2023
- Matkatoimistoalalle neuvottelutulos2.5.2023
- Työturvallisuuslaki muuttuu – ovatko työpaikat valmiita?28.4.2023
- Matkatoimistoalan työehtosopimusneuvotteluissa tavoitellaan neuvottelutulosta huhtikuun aikana27.4.2023
Päivitetty: 5.6.2019