Uudet määräykset raskaiden ajoneuvojentalvirenkaiden käytöstä Norjassa
8.12.2014
Uuden määräyksen mukaan 1.1.2015 – 31.3.2015 on raskaissa ajoneuvoissa käytettävä talvirenkaita jokaisella akselilla, mukaan lukien nostoakseli. Määräys koskee kaikkia yli 3 500 kg painoisia autoja, myös vetoautoa ja perävaunua, ryhmiä M1-M3, N2-N3 ja O3-O4, joissa kullakin painoa yli 3 500 kg.
Talvirenkaita ovat renkaat, joissa merkintä M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF tai «3 peak mountain snowflake», ja jotka soveltuvat erityisen hyvin talviajoon.
Sakot liian pienestä kulutuspinnasta/talvirenkaiden käyttämättömyydestä on 750 kruunua per rengas. Lisäksi voidaan antaa 1 000 kruunua sakkoa, jos ei ole mukana lumiketjuja tai käyttää luvattomasti nastarenkaita/lumiketjuja.
Seuraavana talvikautena määräys koskee ajanjaksoa 15.11.2015 – 31.3.2016.
Lisätietoa norjaksi http://www.vegvesen.no/_attachment/700930/binary/987910?fast_title=Dekkregler+2014-15.pdf
Opas raskaita ajoneuvoja Norjassa ajaville suomeksi, huomaa tähän ei vielä ole merkitty uutta määräystä. Lisäksi on tullut myös elektronisen maksulaitteen (bombrikke) käyttöpakko 1.1.2015 lähtien raskaille ajoneuvoille, joilla harjoitetaan elinkeinoa Norjassa.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Tes-neuvottelut: ”Edistystä siitä, mistä ollaan eri mieltä”8.2.2023
- Kuljetusliitoilta solidaarisuutta PAMilaisille ja kaupan alan lakoille7.2.2023
- AKT:lle avattiin ovia sovitteluun3.2.2023
- Miksi #Palkkaliitto?3.2.2023
- Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille3.2.2023
- AKT antoi lakkovaroitukset sekä satamien ahtaustyöhön että kolmelle autoliikenteen sopimusalalle31.1.2023
- Linja-autoyhtiö Reissu Ruotissa kerätään laittomasti tietoja työntekijöiden lakkoaikeista31.1.2023
- SAK:n tutkimus: Lakkovalmius laajaa halki palkansaajakentän31.1.2023
- AKT aloittaa satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon29.1.2023
- Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä27.1.2023
Päivitetty: 5.6.2019