Taksissa pitkä päivä ja väkivallan uhka
28.5.2018
Pohjoismaiden Kuljetustyöntekijöiden federaation (NTF) tutkimuksen mukaan taksinkuljettajat tekevät pitkiä päiviä. Keskimäärin taksinkuljettajana toimivien työviikot venyvät lähes 53-tuntisiksi. Taksinkuljettajat tekevät myös pitkiä työvuoroja. Pisimmillään työvuorot ovat venyneet 55 tuntiin. Vastanneista yli 10 prosenttia ilmoitti tehneensä 20−25 tunnin mittaisia työvuoroja.
Myös väkivalta ja sen uhka ovat osa taksinkuljettajan työpäivää ja 60 prosenttia kuljettajista sanoo kokeneensa työssään väkivaltaa tai sen uhkaa.
Taksinkuljettajan työ on myös raskasta ja neljä viidestä kuljettajasta sanoo kokevansa olevansa väsynyt.
Suurin osa kuljettajista tekee työtä provisiopalkalla (87,2%). Kiinteää palkkaa sai 5,7 prosenttia vastanneista. Loput saivat sekä provisiota että kiinteää palkkaa.
Lähes puolet vastanneista (Suomi ei tässä mukana) oli ollut vahinkotilanteessa. Vahingoista joka kymmenes johti ruumiinvammoihin.
Tutkimuksen mukaan taksinkuljettajan työ ja siihen liittyvät ongelmat olivat hyvin samanlaisia kaikissa Pohjoismaissa. Tutkimuksessa osallistui yli 500 taksinkuljettajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin19.4.2024
- Turkista tukea Suomen kuljetusliitoille19.4.2024
- Posti Kuljetus Oy:llä joka viidettä työntekijää uhkaa irtisanominen18.4.2024
- SAK: Ei päätöksiä poliittisista lakoista18.4.2024
- SAK: Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on pyytänyt ILO:a puuttumaan hallituksen aikeeseen rajoittaa lakko-oikeutta18.4.2024
- AKT:n blogi - Muutama sana kehysriihestä17.4.2024
- AKT: ”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024
- AKT:n muutosneuvottelut saatu päätökseen, organisaatio uudistuu15.4.2024
- AKT: ”Pelkäämme, että päättäjät eivät ymmärrä paikallisen sopimisen laajentamisen merkitystä”12.4.2024
- SAK:n hallitus: Sakset pois työeläkkeistä8.4.2024
Päivitetty: 5.6.2019